Missie en visie
Basisschool de Plakkenberg wil vanuit kernwaarden ‘Ontwikkelingsgericht-Veiligheid-Verbinden-Vertrouwen-Eigenaarschap’ een goede basis voor de toekomst bieden aan kinderen van 4 t/m 12 jaar. In een maatschappij waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen is flexibiliteit van groot belang om ons onderwijs op de juiste wijze aan te laten sluiten op de behoeften van het kind en de samenleving. Het in gesprek blijven over actuele ontwikkelingen in het onderwijs vinden we dan ook een erg belangrijk principe: hoe blijven we het onderwijs vormgeven in het belang van het kind van morgen? We streven ernaar dat ieder kind zich optimaal ontplooit en houden daarbij rekening met persoonlijke kwaliteiten en talenten.
Ons doel is om onderwijs te bieden en voorwaarden te realiseren, kinderen de ruimte te geven en te stimuleren om zich breed en evenwichtig te kunnen ontwikkelen. Dit op alle gebieden: taal, rekenen, cultuur, wetenschap, techniek, beweging, wereldoriëntatie enzovoorts, maar zeker ook op het gebied van de persoonlijke ontwikkeling, onderlinge omgangsvormen en welbevinden. We willen dat kinderen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen, zo goed mogelijke resultaten behalen, zelfvertrouwen hebben en hun mogelijkheden en talenten kennen en gebruiken, waardoor ze maximale kansen krijgen voor de toekomst. Hierbij zetten wij in op onze kernkwaliteiten Structuur – Betrokken – Samenwerking – Sfeervol – Adaptief
Visie de Plakkenberg
Bij het ontwikkelen van een visie heb je het ‘eind voor ogen’, je ontwerpt jouw grote droom. Een droom met passie voor kinderen die werkelijkheid wordt. Ons allerhoogste doel in die droom is dat kinderen en de volwassenen die met elkaar op weg gaan gelukkig zijn. Wanneer het welbevinden groot is, kan je je ontwikkelen en komt leren op gang. Als je de ruimte krijgt je talenten te ontdekken en te ontplooien, kom je het beste tot wie je wil zijn. Op dat moment ben je in staat ook het beste van jezelf te geven en te delen met anderen. Dit is van toepassing op de kinderen én de leerkrachten. Wij hechten veel waarde aan een goed contact tussen school en thuis. Een goede samenwerking werkt in het voordeel van het kind. Dat er eenheid, stabiliteit en continuïteit is. Wat betekent de visie voor de kinderen? Kinderen voelen zich welkom en mogen zichzelf zijn op de Plakkenberg. Hun welbevinden staat steeds op de eerste plaats. Er wordt naar hen geluisterd en hun inbreng wordt gewaardeerd. Wij gaan veel met kinderen in gesprek. Op die manier weten we wat hen bezighoudt, hoe ze graag leren, wat ze nog lastig vinden en welke hulp ze kunnen gebruiken. We maken kinderen mede-eigenaar van hun leren. Ze krijgen inzicht in wat ze leren, waarom dat belangrijk is en hoe ze hun doelen kunnen bereiken. Kinderen leren zo eigen keuzes te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te dragen. Zo worden ze zelfstandige en kritische burgers. Elk kind heeft andere hulp nodig: de ene heeft behoefte aan een stappenplan (instructie) en de ander heeft juist wat meer aanmoediging (coaching) nodig. Door eigenaarschap te bevorderen, krijgen ze zelf steeds beter zicht op hun eigen kunnen. Zo hebben ze zicht op de doelen waar ze aan werken en wat ze daarvoor moeten doen. Dit alles onder deskundige begeleiding van hun leraren.
Wat betekent de visie voor partnerschap met de ouders? Ouders spelen een heel belangrijke rol in het proces van eigenaarschap, leren vanuit talenten en verantwoordelijkheid leren dragen. Het pedagogisch klimaat thuis en op school zou in het belang van de kinderen op elkaar moeten aansluiten. Concreet werken we eraan dat ouders en kinderen samen in gesprek gaan met hun leerkracht. Deze ‘driehoek’ is essentieel om de ontwikkeling en het leren tot een succes te maken. Vertrouwen, gelijkwaardigheid en het voeren van de dialoog zijn daarbij essentiële uitgangspunten. Ouders zijn welkom met hun vragen en ideeën bijvoorbeeld tijdens de ouderavonden en informatieavonden/middagen. In een klankbordgroep stellen zij vragen en geven feedback. Zo geven we samen vorm aan een leer- en leefomgeving die het beste uit de kinderen haalt. Wat betekent de visie voor de leerkracht? Op de Plakkenberg vormen leerkrachten een hecht en professioneel team. Samen zijn ze verantwoordelijk voor alle kinderen. Ze zorgen voor het welbevinden van de kinderen en dagen hen uit om zich volop te ontwikkelen. Ze bevorderen groei, nodigen uit tot onderzoek en ontdekken, eigen mening, eigen keuzes en eigen inbreng. Ze leren de kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Door samen naar kinderen te kijken en in gesprek te gaan, krijgen ze een goed en genuanceerd beeld van de talenten van de kinderen.
Leerkrachten geven instructie en zijn de begeleiders van de ontwikkeling en het leren van kinderen. Ze inspireren, dagen uit, faciliteren en geven de kinderen feedback op wat ze al kunnen, wat ze nog meer kunnen leren en hoe ze dat kunnen bereiken.
Onze kernwaarden
o Ontwikkeling: ‘’Op school leer ik veel over mezelf”
o Veiligheid: “Pesten is stom. Dat weten we allemaal”
o Verbinden: “De juf of meester weet precies wanneer ik ze nodig heb”
o Vertrouwen: “Ruim voldoende voor taal. Ik wist dat ik het kon”
o Eigenaarschap: “Ik leer keuzes maken in mijn taken”